Hvorfor automatisere?

Der kan være flere årsager til at automatisere arbejdsprocesser eller arbejdsopgaver.

På den ene side kan det være at spare tid.

Og det vil nok heller ikke være ufornuftigt at anskue det ud fra denne betragtning, der findes massevis af eksempler på opgaver der kan automatiseres med IT.

Nogle af opgaverne eller processerne foretages måske dagligt, imens andre foretages blot én eller to gange om året. Det betyder ikke noget om det er enkle eller komplicerede processer – så længe processen er standardiseret og beskrevet, så kan den automatiseres.

Den anden årsag er måske den væsentligste årsag til automatisering, og det er at sikre ensartethed i udførelsen – altså at sikre et lag af kvalitet, hver gang. Automatisering sikrer at det er den samme fremgangsmåde opgaven eller processen bliver løst på hver gang, og på den måde ensartes kvaliteten, samtidig med at de enkelte personer får frigivet mere tid.

// Case 1

Viking Danmark

Udfordringen:

Deres applikation lå placeret i access, så der var udfordringer med fjernskrivebord i access, og derfor svært at tilgå på farten.

Derfor var der mange medarbejdere der printede deres lister ud, og efter arbejdsdagen indtastede dagens data i access.

Løsningen:

Der blev lavet en powerapp som kunne køre på en iPad således de kunne indtaste deres data der, og tilgå dataen imens det var på farten. Og de kunne få nye informationer direkte på deres rute, og få ruteplanlægning.

// Case 2

K2 Management

Udfordringen:

De havde en masse Sharepoints sites hvor de havde brug for at få kopieret data fra Sharepoints til en filserver.

For hvert site skulle de bruge et særskilt login, så derfor ville de gerne have nogle informationer fra de forskellige sites samlet et sted fra tid til anden.

Løsningen:

Der blev lavet en powerapp med en user-interface til at starte et bestemt kopijob for nemt overblik og adgang til data.

// Case 3

MB Solutions

Udfordringen:

Tidsregistrering fra sagsstyringssystem/ticketsystem til. Et direkte flow fra tidsregistering til fakturering. Det er azure automation/powershell.

Og brugeroprettelser – når man får nye brugere så er det på forhånd defineret hvad for licenser og adgange brugeren skal have. Det er PowerApp.

Nemt at komme i gang

Der er rigtig mange muligheder når det kommer til at automatisere, og så længe processen eller opgaven kan standardiseres, så er der nærmest uanede muligheder.

Standardforbindelse eller egne datakilder

Der findes flere hundrede standardapps som kan kobles sammen på kryds og tværs – nærmest som “plug and play”. Og der i sig selv findes der et utal af kombinationer. Men man kan også opsætte nogle forbindelser som kommer fra egne datakilder, og disse kan opsættes ved hjælp af kodning, via et API.